Friday 5 January 2018

Jangkitan Kuman Dalam Peparu


 
sumber:imgkidDOTcom

Assalamualaikum


Malam ni N nak share pengalaman anak masuk wad sebab jangkitan kuman. Lama dah simpan cerita ni, rasa tak seronok nak kongsi. Yelah, cerita sedih kan. Tapi bila difikirkan balik, sebaiknya N kongsi dengan ibu-ibu yang mungkin alami masalah yang sama.

Seumur hidup N, tak pernah kena nab (ambil gas). Dan anak yang sulung pun memang tak pernah masuk wad atau nab.

Jadi inilah pengalaman pertama. Mulanya N pergi checkup di klinik swasta je, maklumlah balik kerja dah lambat. Lepas check, Dr bagi surat rujukan untuk ke hospital kerajaan. Dr syak ada sesuatu pada adik. Lain nafasnya katanya. 

Dan malam tu kami berdua ke hospital. Jam 10 sampai hospital. Hanya berdua. Abang dan papanya di rumah. Susah bawa dua-dua, nak kawal dan perhatikan.

Dr check, bagi ubat demam, dan nab. Meronta-ronta. Lepas tu, jumpa Dr semula. Nafas masih laju. Kena xray pula.. Confirm ada jangkitan kuman. Di peparu kiri dan kanan. Kesian adik. 

Dia minta masuk wad malam tu juga. Tapi sebab mamanya tak sedia, tak bawa apa-apa barang, tak sediakan barang sekolah abangnya... N sain AOR form (borang persetujuan atas risiko sendiri). Maksudnya N tak nak masuk wad, apa-apa risiko N tanggung sendiri. Dan sendiri berjanji dengan Dr kalau anak semakin tak aktif, N akan datang hospital semula. Jam 230 pagi baru sampai rumah. Tawakal je drive seorang ke Batu Pahat.

Esoknya masih pergi pejabat sebab ada temujanji dengan pesakit (tak sempat nak tunda), minta pengasuh perhatikan adik. Kalau tak aktif, bagitau. 

Tengahari pengasuh call, bagitau adik tak aktif (asalnya dia sejenis yang lasak). Cepat-cepat call semua temujanji petang, dan tunda tarik lain. Balik rumah ambil barang-barang penting dan baju sebab kalini memang akan serah diri.

Dan akhirnya duduklah kami dalam wad untuk 3 malam juga. Yang sedihnya bila duduk wad ni, bersedialah untuk dicucuk sana sini. Untuk drip lah, ubat lah, ambil darah lah. Waktu rawatan pun disiplin jer. Contohnya kalau dah sampai masa makan ubat/ nab, walau anak tengah nyenyak tidur, memang perlu dikejutkan.

Satu peristiwa yang paling tak boleh lupa... masa nurse masukkan antibiotik di kaki (tak berjaya masuk jarum di tangan sebab dia meronta-ronta), kakinya terketar-ketar. Macam ayam lepas kena sembelih tu. Kesiannnnn sangat. Sedih. Rasa macam gagal jadi ibu sampai anak kena masuk wad.

Sambil-sambil rawatan doktor, N sapu balm juga. Nak bantu cairkan kahak cepat-cepat. Adik ni dadanya macam dada burung (orang-orang tua cakap camtu). Bila kahak banyak, susah nafas, lekuk jadi makin dalam. Demam nya dah kurang. Cuma kahaknya degil taknak keluar. 

Pesanan N pada semua, terutama  yang ada anak kecil, kalau anak batuk, selsema jangan bertangguh. Cepat-cepat cara solusinya. Cuma jika kurang 2 tahun susah sikit sebab tidak dibenarkan ubat batuk atau selsema. Ada risiko. Hospital dan klinik kerajaan lah. Yang swasta diorang selamba je bagi. N pun syukurlah dah beli balm. 

Dan penting sangat untuk tengok keadaan persekitarannya. Contohnya kalau ada yang merokok, kerap batuk selsema, rumah atau tempat tidur banyak habuk, orang suka cium anak kita. Keadaan ini boleh tingkatkan risiko masalah saluran pernafasan (batuk/ selsema). Lagilah yang tembam, boolat, gebu.. Memang minta cium selalu. 


No comments:

Post a Comment

 
Copyright © 2018 Diari Mama. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.